Od dwunastu lat Polska Izba Motoryzacji tworzy specjalną platformę wymiany doświadczeń, wiedzy i racji dla wszystkich uczestników rynku napraw samochodów. Tą niekwestionowaną platformą jest Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych. Obecność czołowych ekspertów rynku stanowi gwarancję najwyższego poziomu merytorycznego spotkania.
Sukcesy realizacji poprzednich edycji Forum potwierdzają, że jest to wydarzenie ze wszech miar potrzebne, ponieważ działa jak spoiwo między tak różnymi na co dzień interesami różnych podmiotów. Cel jaki przyświeca organizatorowi (Polskiej Izbie Motoryzacji) – to wspólne wypracowanie stanowisk i szukanie kompromisów we współpracy. Niekwestionowaną wartością uczestnictwa w Forum jest możliwość zadania pytania bezpośrednio osobom odpowiedzialnym za wiążące decyzje.
W tym roku podczas Forum poruszone zostaną m.in. takie zagadnienia jak:
Wzorem lat poprzednich, podczas Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych wręczona jest nagroda „Złoty Zderzak” – dla najbardziej przyjaznego Towarzystwa Ubezpieczeniowego pod względem likwidacji szkód komunikacyjnych z punktu widzenia warsztatów naprawczych.
Więcej na https://forumubezpieczen.com/zloty-zderzak/
Dlaczego warto wziąć udział w Forum?
Forum poszerza spektrum widzenia rynku i zachodzących na nim zmian. Konferencja to jedyna szansa na spotkanie przedstawicieli wszystkich podmiotów rynku likwidacji szkód w jednym czasie i miejscu!
Wszystkie ważne rozmowy i decyzje podejmowane są podczas Forum. Chcesz być ich uczestnikiem a nie jedynie adresatem? Weź udział w XII Dyskusyjnym Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych!
Serdecznie zapraszamy!
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PROJEKT:
Ewa Rosik, rosik@pim.pl, 22 845 01 40
Magdalena Szczypińska, szczypinska@pim.pl, 22 845 01 40[:en]Poniżej prezentujemy tylko niektóre zasłyszane podczas Forum informacje.
Adam Małyszko Prezes FORS – Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów:
– W Polsce według CEP i stanu na koniec czerwca 2015 zarejestrowanych jest 30 862 835 pojazdów. W tej grupie średni wiek pojazdu wynosi 19 lat. Natomiast ubezpieczonych jest 18 730 328 (średni wiek 14 lat) a nieubezpieczonych – 12 132 507. Z kolei wśród pojazdów posiadających ważny przegląd techniczny średni wiek wynosi 13 lat. Teoretyczna kwota należna UFG z tytułu kar za brak OC szacowana jest na 36 miliardów złotych. Przyczynami dysproporcji pomiędzy liczbą pojazdów zarejestrowanych, a liczbą pojazdów ubezpieczonych są: – brak możliwości ustalenia, kto faktycznie jest właścicielem pojazdu – dane w CEP nie są zgodne z rzeczywistym stanem; – nie jest możliwe wprowadzenie do CEP danych wynikających ze zgłoszeniu faktu zbycia/nabycia pojazdu; brak egzekucji obowiązku zgłoszenia faktu zbycia/nabycia pojazdu (art. 97 Kodeksu wykroczeń); – brak skutecznej egzekucji obowiązku ubezpieczenia pojazdu (OC). W celu uporania się z tym należałoby: – uporządkować CEP poprzez usprawnienie przepływu informacji; – stworzyć możliwości odnotowania w CEP zgłoszenia faktu zbycia/nabycia pojazdu; – egzekucja obowiązku zgłoszenia faktu zbycia/ nabycia pojazdu poprzez stosowanie sankcji z art. 97 Kodeksu wykroczeń.
_______________________________________________________
Marcin Zawadzki, doradca podatkowy, Crido Taxand:
– Projekt z dnia 15 września 2015 r. ustawy o podatku od wielkopowierzchniowego handlu detalicznego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej powiela założenia opublikowane w 2012 r. Celem wprowadzenia podatku są dodatkowe wpływy do budżetu państwa oraz ograniczenie ekspansji zagranicznych sieci handlowych w Polsce. Co zatem z warsztatami? Powierzchnia warsztatów samochodowych przekracza 250m2; na tej powierzchni dokonywane są naprawy samochodów, jak również dostarczane części (co ma również odzwierciedlenie na fakturach – rozbicie na części i robociznę). Wątpliwość – czy działalność warsztatów można potraktować wyłącznie jako działalność usługową i wyłączyć z opodatkowania (mając na względzie aktualne brzmienie projektu jest to wątpliwe)? Jeśli projekt wchodzi w obecnym kształcie, to warsztaty płacą podatek obrotowy mający bezpośrednie odbicie w marży (zmniejszenie). Ewentualna minimalizacja obciążenia powinna być realizowana albo poprzez „przerzucenie” podatku na konsumentów albo na dostawców (potencjalne zwiększenie szarej strefy)
____________________________________________________
Konrad Owsiński, Dyrektor Pionu Ubezpieczeń Biznesowych, LINK4:
– Zalety dla klienta / kierowcy: bezpieczna, płynna jazda; ciągła poprawa stylu jazdy; mniejsze zużycie paliwa i części eksploatacyjnych pojazdu; rywalizacja przez zabawę; korzyści „tu i teraz”; wygodny serwis i naprawy pojazdu. Zalety dla zakładu ubezpieczeń: dużo informacji o kierowcy (stylu jazdy); bezpieczna jazda (malejąca częstość i wartość szkód); personalizacja składki (dopasowanie do stylu jazdy, ryzyka); ograniczenie wyłudzeń i oszustw. Zalety dla warsztatu / serwisu: dużo informacji o samochodzie; stały kontakt z klientem; personalizacja usługi (wymiana oleju, zmiana opon, innych części eksploatacyjnych).
__________________________________________________________
Mec. Olgierd Porębski, Kancelaria Porębski i Wspólnicy:
– O odpowiedzialności z tytułu rękojmi mówimy w przypadku umów sprzedaży, np. części samochodowych; umów sprzedaży obejmujących montaż rzeczy przez sprzedawcę oraz umów o naprawę pojazdu (umów o dzieło). Klient nie może odstąpić od umowy, jeżeli sprzedawca/warsztat niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla niego: wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Nie ma to zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę/warsztat albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady (dot. wyłącznie wad istotnych).
_______________________________________________________
Sędzia Aneta Łazarska, Sąd Rejonowy dla m. st Warszawy XXIII Wydział Gospodarczy-Odwoławczy:
– W sądach mamy dużo różnych spraw tzw. samochodowych, których przyrost nastąpił w roku 2007, 2008 również w obszarze samochodów zastępczych. Apogeum przypada na lata 2013 – 2014. Dzisiaj jeszcze zbyt mało czasu minęło od momentu wprowadzenia w kwietniu Wytycznych KNF tym bardziej, że w sądach mamy do czynienia z pewną zaszłością, tzn: to co rozpoznaje sąd dotyczy roku 2012, 2013 więc jest pewne opóźnienie co wynika z procedur, w tym korespondencji, negocjacji, etc. Jednak statystyki pokazują – mam na myśli Sąd Rejonowy dla m. st Warszawy – że nastąpił spadek spraw związanych z wynajmem samochodów zastępczych. Niemniej jednak my mamy dwa problemy związane z samochodami zastępczymi. Pierwszy dotyczy ustalenia czasu naprawy uszkodzonego pojazdu co jest dla sądu niezwykle trudne. Drugi problem to zatwierdzenie kalkulacji a dokładniej: czy warsztat ma prawo oczekiwać na zatwierdzenie wyceny?
_________________________________________________________
Maciej Kroenke, Dyrektor FernPartners:
– Managerowie wiodących polskich firm najczęściej wymieniają cenę jako główne kryterium zakupu niezależnie od branży. W samej branży motoryzacyjnej dominującymi kryteriami zakupu są: 70% – cena; 59% – jakość produktów; 34% – terminowość i szybkość realizacji zamówienia; 27% – elastyczne podejście do klienta; 24% – marka producenta; 19% – obsługa posprzedażowa.
Serdecznie zapraszamy na kolejną edycję Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych w przyszłym roku!
Zespół
Polskiej Izby Motoryzacji