[:pl]

Ergo Hestia na prowadzeniu. Drugie miejsce dla Allianz. Na trzecim PZU.

5 grudnia w Warszawie, podczas XII Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych ogłoszone zostały wyniki Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji Serwisów Samochodowych ze współpracy z Towarzystwami Ubezpieczeniowymi.

 

Względem roku ubiegłego nastąpiło małe przetasowanie. Zmiana nastąpiła na pozycji 1 i 2 gdzie Hestia zamieniła się z Allianz. PZU, drugi rok z rządu zajmuje pozycję trzecią. Kolejne pozycje w rankingu to: Warta (4), Uniqua (5).

Badanie przeprowadzone zostało w czwartym kwartale 2017 roku we współpracy z Centrum Badań Marketingowych INDICATOR. Metoda badania to Mixed-mode: CAWI (ankieta on-line) oraz CATI (rozmowy telefoniczne). Grupę docelową stanowiły warsztaty świadczące usługi blacharsko-lakiernicze, zarówno autoryzowane jak i niezależne od producenta samochodu.

Badanie zostało przeprowadzone na grupie prawie 180 warsztatów blacharsko-lakierniczych, które oceniały łącznie 20 Towarzystw Ubezpieczeniowych.

Kryteria oceny:

  • Ogólna jakość współpracy
  • Poziom kompetencji i rzetelność
  • Sprawność przebiegu likwidacji szkód
  • Prawidłowość i szybkość wypłacania odszkodowania
  • Uznawanie stosowania części oryginalnych
  • Uznawanie stawek za RBG
  • Uznawanie kosztu za wynajem samochodu zastępczego
  • Liczba skarg, odwołań i pozwów

Przebadane zostały zarówno warsztaty posiadające autoryzacje producentów samochodów, jak i niezależne.

 

Czemu służy badanie?

Podczas, gdy dla klienta szkoda zostaje załatwiona po odbiorze samochodu z naprawy, dla serwisu wcale oznacza to końca sprawy. Dlatego relacje między serwisami a towarzystwami ubezpieczeniowymi nie są postrzegane przez te podmioty pozytywnie. Najczęściej spotykane problemy to stawka roboczogodziny, czas pełnych wypłat, stosowania części oryginalnych, stawki za wynajem samochodu zastępczego i w efekcie liczba pozwów sądowych i odwołań.

Dlatego odpowiadając na potrzebę poprawy relacji rynkowych Polska Izba Motoryzacji od dwunastu lat realizuje badanie „Złoty Zderzak”, którego wyniki są oceną współpracy z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Badanie to obejmuje szereg zagadnień z procesu likwidacji szkód.

„Złoty Zderzak” to jedyne w Polsce badanie, w którym warsztaty naprawcze oceniają firmy ubezpieczeniowe. Klient naprawiający swój samochód w warsztacie często wybiera opcję naprawy bezgotówkowej i chce by to warsztat w jego imieniu załatwił wszelkie formalności z ubezpieczycielem. W praktyce oznacza to, że klient jest w serwisie tylko dwa razy: zostawia rozbity samochód a potem odbiera naprawiony. Klient często nie zdaje sobie sprawy, ile pracy wykonuje za niego warsztat. Dlatego ocena procesu likwidacji szkód dokonywana przez warsztaty jest obiektywna i rzeczowa. To właśnie po tym jak jest likwidowana szkoda można poznać, jak profesjonalny jest ubezpieczyciel i czy rzeczywiście dba o bezpieczeństwo swoich klientów.

 [:]