Rekomendacje KNF i ich wpływ na rynek napraw

Sąd Najwyższy: Odszkodowanie za uszkodzenie pojazdu to nie tylko wydatki na jego naprawę
10/08/2022
Kompletność dokumentów – punkt widzenia prawnika
22/11/2022
Sąd Najwyższy: Odszkodowanie za uszkodzenie pojazdu to nie tylko wydatki na jego naprawę
10/08/2022
Kompletność dokumentów – punkt widzenia prawnika
22/11/2022
Rekomendacje KNF i ich wpływ na rynek napraw

Side view of writing on clipboard while insurance agent examining car after accident

Rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych powinny ograniczyć nadużycia ze strony płatników odszkodowań, ponieważ od ich przestrzegania zależy ocena KNF.

Komentarz Łukasza Szaramy, Eksperta Polskiej Izby Motoryzacji, biegłego branży motoryzacyjnej i Prezesa Grupy Ekspertów Motoryzacyjnych „Kaizen”:

– To, że w akcie nadzoru zaniechano wzmocnienia procesu naprawy, który jest zwieńczony fakturą, a tę wystawia legalny podmiot, jest prezentem dla szarej strefy. Klienci korzystający z jej usług wzbogacą się tam, gdzie nie powinni, kosztem pogłębiania patologii rynkowych. Za słuszną uważam rekomendację 17, zakazującą naliczania rabatów na części i usługi lakiernicze, jakie mają ubezpieczyciele u wybranych dostawców. Rekomendacja ta powinna obejmować tylko naprawy rozliczane przez legalne podmioty naprawcze odpowiednią fakturą. W innym przypadku dojdzie do wzrostu wypłacanych odszkodowań, które w znacznej mierze trafią do szarej strefy.

Porozumieniami zakładów z ich partnerami powinien zainteresować się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ocena niedawnej uchwały Sądu Najwyższego (SN) w sprawie rabatów i upustów na części i usługi, jest trudna bez uzasadnienia, ale zostanie ona wykorzystana przez płatników odszkodowań do narzucania swojej retoryki i interpretacji szkód. Wiele zależy od tego, czy SN zabezpieczy mechanizmy wolnorynkowe, chroniąc przypadki, w których naprawa rozliczana początkowo na kosztorys ostatecznie trafia do legalnego serwisu i udokumentowana jest fakturą. Jeżeli sądy powszechne przyjmą stanowisko, że rabaty i upusty mają być stosowane bez względu na rodzaj naprawy, to można spodziewać się wystąpienia przynajmniej dwóch zjawisk. W pierwszym przypadku serwisy będą rekompensować sobie stracony zarobek na kosztach roboczogodziny, która zapewne mocno zostanie podniesiona. W drugim zaś warsztaty pozbawione zarobku będą punktować ubezpieczycieli w sprawie jakości np. części zamiennych, co doprowadzi do dużego chaosu na rynku napraw, jak również ubezpieczeniowym.